Yasal Gereksinim

Yürürlükte olan mevzuata göre mal ihracatı yapan ve e-Arşiv faturası düzenleme izni almamış kurumların ihracat faturalarını kağıt olarak düzenleyip saklaması gerekiyor. e-Arşiv faturası düzenleme izni almış kurumlar ise ihracat faturalarını e-Arşiv izni kapsamında elektronik olarak oluşturuyor ve Gümrük işlemlerinde kullanılmak üzere basımını matbu olmayan düz beyaz kağıda basıyor. 25 Aralık 2015 tarih ve 29573 sayılı Resmi Gazete’ de yayımlanan 461 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile yapılan düzenleme ile 01.01.2017 tarihinden sonra “e-fatura zorunluluğu” olan bir mükellef e-Arşiv izni almış olsun olmasın, mal ihracı ve/veya yolcu beraberi eşya ihracı için düzenleyecekleri faturaları “e-fatura” olarak düzenlemek zorundadır.
Yasal düzenleme için http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/12/20151225-17.htm adresini ziyaret edebilirsiniz.

IhracatFaturasi01

Yeni düzenleme sonrasında

e-fatura süreci

• İhracat yapan ve e-fatura kapsamında olan kurumlar yasal kapsama giren ihracatları için e-fatura düzenlemek zorundadır
• ihracat e-faturaları; yeni düzenlemeye uyumlu çalışan yazılımlarla, özel entegratör servisleriyle ya da doğrudan GİB entegrasyonu yapan yazılımların güncel sürümleriyle düzenlenmelidir.
• İhracat e-fatura bilgileri teknik (ubl-tr xml) içeriğinde ihracat kapsamında özel olarak düzenlendiği belirtilmelidir ve alıcı bilgisi Gümrük ve Ticaret bakanlığı olacak şekilde tanımlanmalıdır. Alıcı bilgisi ise, GİB teknik kılavuzlarında belirtilen yeni alanlarda tanımlanmalıdır.

İhracat için e-fatura düzenleme uygulamaları

Kurumlar e-fatura için GIB portal, özel entegratör ya da GİB’e doğrudan entegrasyon yöntemlerini kullanabilir. Ancak GİB portalında ihracat e-fatura özelliği desteklenmeyeceği için ihracat yapan firmaların özel entegratör tarafından sunulacak hizmeti ya da ERP paketlerinde kullanılan uygulamanın yeni hazırlanacak ihracat uyumlu sürümlerini kullanmaları gerekmektedir.

Yabancı dilde(İngilizce) e-fatura düzenleme

İhracat süreçlerinde hazırlanan ingilizce yabancı dildeki faturalar alıcı firmalar tarafından kendi gümrük işlemlerinde kullanılmaktadır. Yeni düzenleme bu tür faturalar için ek bir gereksinim getirmemiştir. Kurumlar mevcut durumda hazırladıkları farklı görüntü ve dil içerikli faturaları düzenlemeye devam edecektir ve alıcı firmalara mevcut iletişim şekilleriyle (e-posta, fax, vb.) iletebilecektir. Bu tür faturalarda yer alması önemli sahalar malın ilgili yabancı dildeki tanımı, GTIP no, döviz bilgileri, miktar, tutar, teslim şekli ve ödeme şekli) alıcı firmanın isteklerine göre faturaya eklenebilir.

Gümrük noktasına iletilecek proforma/gerçek faturalarda e-fatura görüntü özelliğine eklenmesi gereken ek bilgiler olabilir. Bu durumda, e-fatura xslt (görünüm bilgisi) ve ubltr xml (içerik bilgisi) değişebilir ve ihracat faturalarına gümrük gereksinimi nedeniyle ek sahalar eklenebilir.

Hizmet türünde düzenlenen ihracat faturaları

Hizmet ya da fiyat farkı gibi (mal ihracı ve yolcu beraber kapsamın dışında kalan) faturalarda e-fatura zorunluğu olmayacaktır. Bu kapsamda yer alan ihracat faturaları, kurum e-arşiv kullanıyorsa e-arşiv ile kesilecektir, aksi durumda (e-arşiv kullanılmıyorsa) kağıt fatura olarak düzenlemeye devam edilecektir.